stari pneuVíte, jak vlastně jsou staré Vaše pneumatiky?
Jak to zjistíte?
Podle účtenky nebo faktury?

Ne, je to podstatně jednodušší, než se zdá. Každá pneumatika je označena tzv. DOT kódem. Datum výroby tedy najdeme, ale jak je to vlastně se stářím a stárnutím pneumatik?

DOT kód

DOT kód je vylisován na bočnici pneumatiky. Začíná písmeny DOT a poslední 4 číslice (TTRR) znamenají číslo týdne (TT) a rok výroby (RR) pneumatiky. V praxi to znamená, že pokud poslední čtyři čísla kódu DOT jsou 1514, tak se jedná o pneumatiku vyrobenou v 15. týdnu roku 2014.

Jak je to se stárnutím pneumatiky?

Jedna věc je poměrně jasná a mnohokrát otestovaná. Se stárnutím pneumatiky se zhoršují její vlastnosti. Především přilnavost na mokré vozovce. Jenže není stárnutí jako stárnutí! A v tom je ten hlavní problém. Čtěte, prosím, dále! S minimální znalostí poměrů u výrobců si asi málokdo může představovat, že si na své auto koupí měsíc staré pneumatiky. Něco jako jogurt v supermarketu. Pneumatiky se vyrábí v různých částech světa, musí se přepravit do místa prodeje. Vyrábí se také různé série v různých obdobích, třeba na celou sezónu s předstihem. Není na tom nic zavrženíhodného, je to prostě technologická a obchodní nutnost. Také to na kvalitu pneumatiky nemá negativní vliv. A teď jsme u podstaty problému. Pneumatika stárne jinak, když je správné uskladněna a chemicky ošetřena. Nejvíce se její vlastnosti zhoršují samotným provozem nebo nevhodným skladováním již používaných pneumatik, které již ztratily chemickou ochranu z výroby.

Jak to vidí výrobci?

Evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků (ETRTO) a americká Asociace gumárenských výrobců (RMA), publikovaly stanovisko, podle kterého neexistují vědecká nebo technická fakta, na jejichž základě by bylo možné určit jakoukoli minimální či maximální životnost pneumatiky. 

Za nové lze podle výrobců i těchto institucí považovat dokonce ještě pneumatiky, které byly vyrobeny již před pěti lety.